onsdag 5 december 2012

Oväder och Kalvdans


Jag håller mig inne idag (utom då jag måste gå ut med hunden) och gör Kalvdans och Råmjölkspannkaka istället.


Råmjölkspannkaka (längst till vänster) och Kalvdans. Jag lägger i mandel och bittermandel i båda och vi äter dem som ostkaka.


Råmjölkspannkaka
1 l råmjölk
½ l sötmjölk
2 ägg
3/4 dl socker
1 dl vetemjöl
10 sötmandlar
2 bittermandlar
10 ml ostlöpe

Vispa samman ägg och socker, häll i lite av råmjölken, vispa i vetemjölet och hackad mandel samt resten av råmjölken plus sötmjölken (värmd till 38 grader). Blanda sist i ostlöpen.
Sätt in i ugnen i 200 grader ( för en form på 1 ½ liter i ca en timme)

Kalvdans
2 ägg vispas med ½ dl socker. Tillsätt 1 l råmjölk smaksatt med lite kanel (jag tar också i hackad mandel).
Grädda i 200 graders värme i vattenbad tills den stelnat.

3 kommentarer:

  1. vart får du rämjölken från?... har fått höra att kalvdans är något alldeles väldigt gott, men har aldrig provat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Vår arrendator (i granngården) har mjölkkor så jag fick en hink råmjölk av honom. Jag tycker kalvdans smakar ungefär som ostkaka fast inte så "tungt". Jag har ju också mandel i min.

      hälsn Ann

      Radera