tisdag 9 oktober 2012

Fläderbär och Grevinnesylt

Hej!
Hela trädgården är full av fläderbär. I somras plockade jag blommor och gjorde saft på dem som jag brukar. Här är fortfarande så otroligt mycket Fläder så bären räcker till för både mig och fåglarna. En besökare skickade detta recept på Grevinnesylt till mig:

2 l svarta fläderbär
1 kilo syrliga äpplen
6-7 dl socker

Rensa bären, skala och kärna ur äpplena och hacka dem fint.
Koka äpplena nästan mjuka.
Tillsätt rensade fläderbär och koka i 10-15 min.
Häll i sockret och koka ytterligare 10 min.
Skumma väl. Tillsätt ev konserveringsmedel eller använd syltsocker.

Jag använde själv hälften vanligt socker och hälften syltsocker.
Det blev kanongod sylt!

Sylten finns nu i min butik för 30:- kr burken!







Fläderbären är som pärlor på brickan. Det var lite pilligt att rensa dem.

Vi ses! /Ann



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar